søndag 24. mai 2015

Friends in high places

…heter det på fremmedlandsk når man har kontakter høyt i et hierarki. Det kan sikkert ha sine fordeler dersom man er i en situasjon hvor man trenger det. 

Ni av disiplene stakk av da Jesus ble tatt til fange. To fulgte etter ham og vaktstyrken. Den ene av dem kjente en i en nøkkelstilling:
Simon Peter og en annen disippel fulgte etter Jesus. Denne andre disippelen kjente øverstepresten, og han kom inn på gårdsplassen foran øversteprestens bolig sammen med Jesus, mens Peter ble stående utenfor ved porten.
Joh 18:15
Hvorfor i all verden tar Johannes med denne opplysningen?

Det er et av de mange øyenvitnesporene. Johannes er nesten helt konsekvent i forhold til å ikke nevne sitt navn der han er deltaker i fortellingen. Her er det overveiende sannsynlig at han selv er «den andre disippelen». Andre ganger er han «den disippel som Jesus hadde kjær». Opplysningen om at Johannes ble sluppet inn på gårdsplassen, har ikke stor betydning for selve fortellingen, men det er et vitnesbyrd om at han var nær begivenhetenes sentrum.

Jeg har av og til lurt på om denne forbindelsen mellom Johannes og den religiøse makteliten kan være en av forklaringene til at Johannes sannsynligvis var den eneste av disiplene som ikke led martyrdøden, men jeg tror ikke det. Hans bror, Jakob, var den første av de tolv som ble henrettet*, så det er lite sannsynlig at familien Sebedeussen fikk noen form for særbehandling ut over det som skjer under påskedramaet.

For meg er dagens poeng at det er viktig at en reporter er nær begivenhetenes sentrum. Dersom jeg skal rapportere fra Guds hjerte, må jeg ha være nær hans hjerte – and «I have a friend in high places» som gir meg adgang helt inn i Guds nærhet.

Dagens ‘manna’:
Jeg må rapportere fra begivenhetenes sentrum
--------------------------------------------
* Apg 12:1-2
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: