fredag 21. november 2014

«Kongen befaler!»

… het det i en av barndommens leker.


Dersom ikke «Kongen befaler!» kom før befalingen, skulle ikke kommandoen gjennomføres. Dette minnet dukket opp igjen da jeg leste dagens vers:
For jeg har ikke talt ut fra meg selv, men Far som har sendt meg, har gitt meg befaling om hva jeg skal si og tale.
Joh 12:49
Også dette temaet har Jesus vært innom i Johannesevangeliet tidligere. Ved en anledning koblet Jesus evnen til å forstå sammenhengen mellom ham selv og Far opp mot viljen til å gjøre Guds vilje: «Den som vil gjøre hans vilje, skal skjønne om læren er av Gud, eller om jeg taler ut fra meg selv.» (Joh 7:17).

Og om det var slik for relasjonen mellom Far og Sønn, gjelder fortsatt det samme for relasjonen mellom Jesus og den som tror. Det er han som gjør at jeg ikke kan la være å tale om det som hører hans rike til. Slik er det når Kongen befaler.

Dagens ‘manna’:
Kongen befaler!
…………………………
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: