torsdag 23. oktober 2014

Jo mere vi er sammen…

…jo gladere vi blir.

Som gutt sang jeg det høyt og ofte i en homogen forsamling av barn sammen med en voksen lærer eller leder. Sist lørdag sang jeg det igjen i «Okka by». Og de som med rette kan kalle Egersund* for «Okka by» i 2014 og som jeg var sammen med, var så langt fra en homogen forsamling som det er mulig å komme. Vi var drøye 320 mennesker på FAs lokale (så vi kom tett på hverandre!) i alle aldre, 15+ nasjonaliteter, 50+ antall matretter, flere religioner, vi var sammen og vi var glade. Det var fest, og der det er fest og mange mennesker, der er også Jesus.

Slik var det også i Jerusalem under påskehøytiden for snart 2000 år siden:
Blant dem som var kommet til Jerusalem for å tilbe under høytiden, var det noen grekere.
Joh 12:20
Fra tidligere er vi vant til at det kan komme informasjon som kan virke tilsynelatende tilfeldig fordi det ikke verken er en foranledning eller en oppfølging. Opplysning om grekernes tilstedeværelse avviker på det området fordi de har en rolle i den videre fortellingen, men nettopp at det var festdeltakere fra andre etniske grupper ved en jødisk høytid er også isolert sett viktig for Johannes å få fram: 

Dersom Jesu død var en forsoning mellom Gud og alle mennesker, var det viktig at det var representanter fra andre folkeslag tilstede da det skjedde. Det ligger er en sterk symbolikk i det. På samme måte er oppramsingen av alle folkeslagene som hørte evangeliet forkynt på sitt morsmål på pinsedagen viktig. Forunderlig at «Peter & co» ikke tok det poenget der og da! Akkurat der tror jeg hans etterfølgere i dag har kommet et skritt lenger 
- og vi har mulighetene der vi bor. Halleluja!

Dagens ‘manna’:

Alle er inkludert!
----------------------------
* Og hele denne helga skal jeg feire 125-års-jubileum der - gleder meg!
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: