onsdag 27. august 2014

Trosbekjennelsene

Jeg liker å sitere både de klassiske trosbekjennelsene* og Frelsesarmeens trosartikler. Det jeg bekjenner gjør noe med meg og bekrefter Paulus’ erfaring: Med hjerte tror jeg og med munnen bekjenner jeg (Rom 10:10).

I går skrev jeg om Marta som ble utfordret til å ta et skritt videre i tro. Hennes respons er enda en trosbekjennelse
«Ja, Herre», sier hun, «jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden.»
Joh 11:27
Hun gjentar ikke det Jesus spør om hun tror på, men bekrefter det med et «Ja». Deretter følger hun opp med det som Johannes oppfatter som kjernen i troens mysterium: Å bekjenne at Jesus er Messias, Guds Sønn, som kom til verden, er den frelsende bekjennelsen som fører til livet.

Dagens ‘manna’:
Det gir «liv» å bekjenne hvem Jesus er
.....................................................
De mest kjente er:
  1. Den apostoliske 
  2. Den athanasianske 
  3. Den nikenske
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: