mandag 16. mai 2011

Fleip eller fakta?

Jeg liker en runde med ”Quiz”. Kategorien ”fleip eller fakta?” dukker opp fra tid til annen, og påstandene er ofte ganske utrolige. Det er ofte lite å hente ved å lete i faktakunnskapen, og jeg ender opp med å gjette.

Jeg husker jeg var med i en lek for noen år siden som også dreide seg om fleip eller fakta. Settingen var en personalsamling. Jeg vant de gangene jeg ”fleipet” og tapte den gangene jeg kom med ”fakta”. En kollega sa etterpå: ”Jostein, jeg visste ikke at du kunne ljuge!”. Takk for tilliten!

Er det en slik tillit Jesus spør etter:
    Var det ikke slik, hadde jeg da sagt dere at jeg går og vil gjøre i stand et sted for dere?
    Joh 14:1–7
Det er et spørsmål som utfordrer tilliten – og det utfordrer logikken. Hvorfor skulle han i det hele tatt trekke inn dette dersom det bare var oppspinn? Hva godt ville det gjøre for oppdraget? Dette var ikke tid og sted for å leke ”fleip eller fakta”. Det var bokstavelig talt dødsens alvor. Jeg har tillit til at han snakket sant og er spent på hva han har gjort i stand.

Ingen kommentarer: