onsdag 16. mars 2011

Stein til byrden

Det er tvilens og troens uke. I dag er det en sanger som tørster og lengter etter Gud. Ikke nok med at han sliter med sitt, men han opplever at ”venner” legger stein til byrden med spørsmålet: «Hvor er nå din Gud?»

Dessverre var han ikke den første som opplevde denne typen tilbakemeldinger. Forskerne regner Jobs bok som den eldste boka i Bibelen. Han fikk høre det han også av sine velmenende (?) ”venner”. Jeg håper at mennesker er mer modne i min samtid, men jeg er ikke veldig optimistisk. Da er det godt å vite at verken Job eller Korah-sangeren mistet motet. Sistnevnte bryter ut:
    "Hvorfor er du full av uro, min sjel,
    hvorfor stormer det i meg?
    Vent på Gud! For enda en gang
    skal jeg takke ham, min frelser og min Gud."

    Salme 42:2–6
Selv ikke stein til byrden fikk ham til å synke ned i avgrunnen! Sånt er forfriskende å ta med seg inn i dagen.

Ingen kommentarer: